Pages

Powered by Blogger.

Saturday, February 19, 2011

cerita jalan-jalan ambil angin luar..

Tajuk post kali ni, hm...byk benda yang berlaku dalam masa “program jalan2 ambik angin luar” bersama ilham ari ni.

Kisah seorang pakcik di stesen KTM.Ada seorang pakcik yang dalam lingkungan usia 60-an , bersama sebuah beg pakaian dan beng plstik sederhana besar. Agak lama ana melihat pakcik ni sambil2 menunggu kedatangan sahabat ana, ilham di stesen KTM kajang. Duduk sendirian, berzikir mengisi masa yg terluang. Merenung jauh landasan KTM. Tiba-tiba dia mengeluarkan buku nota. Mencatat sesuatu dan membawa lagi keluar kotak kecil berwarna kuning. Train yang dating tidak dihiraukan. Ana pelik melihatnya..pelik kerana tidak menaiki train. Ana fikir mungkin pakcik ni tak tau nak kemana. Ana hampiri pakcik itu. Member salam dan duduk di hujung bangku.
“pakcik nak kemana? Kenapa tak naik train tadi? “
“Ooo…pakcik nak balik penang.”
“balik penang dengan train dari sini ke? “ (ana tak tau pulak nak ke pulau pinang boleh naik train dari kajang)
“tak lah…tiket pakcik malam ni.pukul 9 mlm.tapi pakcik dating awl “ jam ketika itu 11.20 awl pulak pakcik ni dating.
“pakcik dari mana?”
“pakcik ada keja sikit kat semenyih. Ada program maulidur rasul” wah jauh nya pakcik ni datang.
Lama berborak dgn dia, pakcik tu tiba2….bawak keluar satu plastik jernih.
“ni kasturi putih.cuba bau, minyak ni bukan setakat minyak wangi..tapi juga ubat.”bau mmg wangi.ana bagi balik botol tu.

“la…pakcik bagi anak lah.ambik lah.” Eh..eh..dapat free ke? Mcm xpercaya pulak. Bila ilham datang, ana perkenalkan ilahm sebagai sahabat ana.
“ambiklah…kasturi putih ni pakcik hadiahkan juga” bila bgtau dia yang kedai makan ada kat luar stesen tu…pakcik tu cakap
“tak pa,pakcik bawak bekal. Anak nak? Bekal pakcik cukup ni..” dia bawa keluar satu bungkusan makanan dalam surat khabar,kuih badak jadi tatapan mata. Kami ambil juga untuk jaga hati dia. Wajah yang bersih itu akhirnya ana tinggalkan di stesen KTM. Ah..teringat arwah atuk. Balik dari metrokajang…ana cuba cari dia stesen.tapi mungkin pakcik tu di surau KTM…terima kasih pakcik ,hadiah tu amat bernilai.

Nik nur yusilham..Ana dapat hadiah dari dia. Warna biru (warna kesukaan). Juga dapat coklat ^_^ .
Sedihnya nak tinggalkan dia disini. Sabar ya ilham….setahun je lagi. Tak lama pun masa kalau kita betul2 hargai. Nanti awk..jangan sedih2, kalau awk sedih, saya pun nak nangis juga. Awk mesti kuat !! awk kena bertahan!! …pedulikan apa orang nak cakap. Diorang tak kenal awk.sy je kenal awk….

Bila saya datang nanti , Kita boleh keluar lagi . syukran ya, sbb pilihkan saya kasut. Bila saya pakai nanti mesti saya ingat orang yang tukang komen dan tukang pilih. Saya betul2 hargai. ^_^…

1 comments:

  1. alhamdulillah...betul 2..ilham kene kuat semangat...(^^)V

    ReplyDelete