Pages

Powered by Blogger.

Friday, November 4, 2011

..::GeNaP SeTaHuN::...

Genap setahun…









Bismillahi rahmanirrahim….

hari ini Genap setahun mengikut bulan islam, pemergian seorang teman yang paling rapat, seorang saudara yang sentiasa menjadi cabaran dalam akademik dan seorang ‘abang’ yang sentiasa memahami.
Hari arafah tahun lepas..menyaksikan pemergian seorang saudaraku menemui allah yang mencipta. Jam 8 pagi msg terakhir arwah..tidak menunjukkan apa-apa yang pelik. 

Namun jam 10 pagi.. khabar dari mekah kami terima. Arwah mohamad zulhilmi kemalangan..dan tak dapat di selamatkan..ya allah..ujian apakah ini.tatkala paklong dan maklong dimekah menunaikan ibadat HAJI, ujian ini datang menjelma..bagaimanakah keadaan mereka di padang arafah menerima berita ini?
Zul..

assalamualaikum zul,Aku mintak maaf..untuk yang terakhirnya..allah betul-betul tak izinkan aku tengok wajah kau buat kali terakhir. Majlis pertunangan kak ina jadi penghalang untuk aku ikut abah. Rasa kesal sangat..

Zul..

Syukran sebab selalu menunjuk-menunjuk dengan aku, selalu cerita tentang kecemerlangan kau. Rasa cemburu aku jadi semangat untuk aku belajar jadi lebih dari kau
.
Nak tau satu rahsia tak? Aku nak belajar kat mesir dulu sebab nak cabar diri aku. Nak belajar kat luar supaya kau tak tahu tentang sistem pendidikan aku, supaya aku dapat jadi lebih dari kau..dan yang paling aku bangga ialah..aku dapat atasi kau dalam bahasa arab.

Zul..

Aku masih ingat..kau nak sangat aku sambung master. Pesanan terakhir kali kita jumpa masa raya aidilfitri tu..aku masih ingat. Insyaallah..kalau aku dapat jawatan tetap tahun depan bawah MARA..aku akan sambung master. Aku nak sangat kau tengok aku Berjaya juga macam kau. Walaupun kau pergi dulu..aku tetap rasa kau masih ada. Cuma final exam last year aku hari tu..sunyi dari msg2 semangat kau. Aku perlu sendirian cari balik semangat tu

Zul…

Aku dah kerja, ada sorang pelajar aku muka macam kau. Tiap kali aku pandang dia..aku rasa kau senyum pada aku. Bila jumpa “dia” aku akan Tanya soalan-soalan bodoh.supaya aku dapat bercakap dengan dia.agar aku rasa aku sedang bercakap dengan kau. Bodohkan aku? Hm..orang kata orang baik sentiasa allah ambil awal. Aku baik tak? Dulu aku lupa nak Tanya kau.

Zul..

Aku pun dah nak konvo.dulu kau janji kau nak datang hadiahkan aku bear bila aku konvo. Tapi kau dah tak ada..tak sempat kau nak tengok aku pegang skrol ijazah. Aku tak dapat nak tuntut janji kau tu. Dulu pun kau janji nak kenalkan aku dengan saodah. Tapi kau dengan syikin..tak sempat juga kami kenal.kau tak adil betul.
Apa-apa pun..selama setahun ni..doa aku supaya allah ampunkan semua dosa kau, tak pernah hilang dari doa aku setiap waktu. Aku harap sangat kita dapat jadi sepupu lagi di syurga. .

Semoga allah ampunkan semua dosa-dosa kau…Arwah mohamad zulhilmi Ibrahim- qari kebangsaan negeri johor.

0 comments:

Post a Comment