Pages

Powered by Blogger.

Thursday, April 26, 2012

..::10 CARA MEMBAHAGIAKAN IBU BAPA::...


 
 
 
 

  my Dad
Manaf bin Mahmad
 
my Mom -----> 
Noorizan binti Abd aziz
 
 
 
 


 Setiap anak wajib berbakti dan mentaati ibu bapa bertujuan membahagiakan,kehidupan mereka melalui hari tua. Ajaran Islam meletakkan ibu bapa pada kedudukan yang mulia.Banyak bakti yang boleh dilakukan kepada ibu bapa. Bakti itu dalam
bentuk metarial dan hubungan kasih sayang. Ini bersesuaian dengan fizikal ibu bapa yang semakin uzur dan memerlukan lebih perhatian.


 Terdapat sekurang-kurangnya 10 bakti perlu dilakukan setiap anak
terhadap ibu bapa.

1. Memberi nafkah. Terdapat ibu bapa yang berdepan dengan masalah
2. Menyediakan tempat tinggal. Dalam kes ibu bapa yang hilang tempat 
3. Memberi kasih sayang. Kasih sayang adalah sebagai membalas kasih
sayang
 
 Firman Allah bermaksud: ?Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka
 berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil.? (Surah al-Isra, ayat 24).
4. Memberi perhatian. Ibu bapa yang diabaikan akan merasai kesunyian.
5. Memenuhi permintaan. Ibu bapa seringkali memerlukan bantuan anak
untuk

 Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata: ?Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad: Apakah perbuatan disukai oleh Allah?? Lalu baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Kemudian apa?? tany saya lagi. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya: Apa lagi. Jawab baginda: Berjihad pada jalan Allah.

6. Melakukan apa yang disukai.
 Sabda Rasulullah bermaksud: Dua kejahatan yang disegerakan balasan didunia ialah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.(Hadis riwayat Tirmizi).Dalam hadis lain diriwayatkan al-Hakam bermaksud: Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka
kepada kedua ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati.
 
 7. Bercakap dengan lemah lembut

 Firman Allah bermaksud: Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya, atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata cis! terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut. (Surah al-Israk, ayat 23).
 
 8. Menghadiahkan kejayaan.  

9. Meluangkan masa bersama-sama. Anak yang tinggal berasingan dengan ibu
 bapa perlu kerap meluangkan

 10. Mendoakan kebaikan untuk ibu bapa
 
 Sabda Rasulullah bermaksud: Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya,melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya. (Hadis riwayat Muslim).


 Gunakan kesempatan yang ada untuk melakukan bakti terhadap ibu bapa
sebaik mungkin. Masa untuk anak berbakti kepada ibu bapa sebenarnya semakin suntuk. Lambat laun ibu bapa akan meninggal dunia. Bertindaklah sebelum terlambat, selagi ibu bapa atau salah seorangnya masih hidup. Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan.Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan.Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..Kita tidak tahu.Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya,mungkin kita akan tahu.


along sayang abah dan mama <3 <3

0 comments:

Post a Comment